علمی

معمای رتیل آبی با رنگی درخشان و خیره‌کننده / عکس

گونه جدیدی از رتیل در جنگلهای تایلند، با نور آبی خیره‌کننده‌ای می‌درخشد. کاشفان نام آن را «Chilobrachys natanicharum» گذاشته‌اند و می‌گویند این اولین رتیلی است که در جنگلهای حرای تایلند مشاهده شده است. یافتههایی از این دست، ارزش حفظ این زیستگاههای طبیعی را نشان می‌دهد؛ جایی که گونههای منحصربه‌فرد، گروههای کوچک اما مهم زیست‌محیطی را ایجاد کرده‌اند.

در واقع، این عنکبوت مدتی در تجارت عنکبوت‌های عجیب و غریب شناخته شده بود و از آن با عنوان رتیل آبی الکتریکی یا آبی برقی یاد می‌شد. با این حال، به طور رسمی طبقه‌بندی نشده بود و دانشمندان نمی‌دانستند که خانه این گونه دقیقا کجاست.

معمای رتیل آبی با رنگی درخشان و خیره‌کننده / عکس

سال گذشته، پس از کشف رتیلی در تایلند که خانه خود را در ساقههای بامبو می‌سازد، یک تیم از دانشمندان تایلندی به رهبری نارین چامفوفوانگ از دانشگاه خُن کاین سفر خود را برای یافتن این موجود زیبای آبی آغاز کردند.

چامفوفوانگ می‌گوید: «اولین نمونه‌ای که پیدا کردیم، روی درختی در جنگل حرا بود. این رتیلها در درختان توخالی زندگی می‌کنند و دشواری گرفتن رتیل آبی الکتریکی در نیاز به بالا رفتن از درخت و بیرون کشیدن آن از مجموعه گودالها در وضعیتی مرطوب و لغزنده است. در طول سفرمان، عصر راه‌پیمایی کردیم و شب، موقع جزر، موفق به جمع‌آوری تنها دو مورد از آن‌ها شدیم

بیشتر بخوانید:

  • ترسناک و حیرت‌آور/ حرکات عجیب ربات انسان‌نمای تسلا/ عکس

  • رونمایی از طرح استثنایی جنگنده نسل ششم چین / عکس

  • این بیابان بی‌آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می‌شود/ عکس

آبی یکی از کمیاب‌ترین رنگ‌هایی است که در طبیعت مشاهده می‌شود. گلهای آبی نادر هستند و برگ‌های آبی اصلا وجود ندارند. رنگدانه آبی بسیار کمیاب است و تولید آن برای گیاهان سخت است. بیشتر گلهای آبی نتیجه اختلاط رنگدانههای دیگر هستند.

آبی را می‌توان در حیوانات، عمدتا در پرندگان، ماهی‌ها و حشراتی مانند پروانهها یافت. چندین گونه از رتیل با ترکیبی از رنگ آبی وجود دارد. در این مورد، آبی‌ها نتیجه رنگدانه نیستند، بلکه با رنگ‌آمیزی ساختاری تولید می‌شوند. در واقع ساختارهای کوچک و نانوسکوپی نور را به گونه‌ای منعکس می‌کنند که به صورت آبی و بنفش می‌درخشند.

راز رنگ آبی رتیل تنها چند سال پیش کشف شد که البته بسیار جذاب است. به نظر می‌رسد گونههای مختلف رتیل در سراسر جهان، از شاخههای دوردست شجره خانوادگی رتیل، با همان سایه‌روشن آبی برق می‌درخشند، حتی اگر نانوساختارهای مسئول این درخشش متفاوت باشند.

هنوز نمی‌دانیم که چگونه یا چرا، اما مشاهده اینکه گونهها در زیستگاههای مختلف و درک الگو و چگونگی استفاده از این رنگ آبی در آن‌ها، می‌تواند برای رسیدن به پاسخ مفید باشد.

معمای رتیل آبی با رنگی درخشان و خیره‌کننده / عکس

این رتیل با نام «Chilobrachys natanicharum» دارای ردهای آبی و بنفش واضحی روی پاها، زائدههای پدیپال و گیره «chelicerae» است که وقتی عنکبوت پاهای خود را بالا می‌برد، حالتی که رتیلها هنگام دفاع به خود می‌گیرند یا در هنگام معاشقه، می‌درخشند. ظاهرا رتیل آبی از این رنگ برای ارتباط با هم‌نوعان خود نیز استفاده می‌کند، اما بدون مطالعه بیشتر، نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد.

این گونه آبی و درخشان، یکی از نادرترین گونههای رتیل است، و قسمت ناراحت‌کننده ماجرا این است که زیستگاه آن، یعنی جنگلهای حرا، در معرض خطر نابودی هستند. البته رتیل آبی برقی سازگاری قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. این رتیلها می‌توانند در لانههای درختی و همچنین لانههای زمینی در جنگلهای همیشه‌سبز رشد کنند. در جنگلهای حرا، زیستگاه آن‌ها به دلیل تاثیر جزر و مد، محدود به درختان توخالی است.

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا