رپورتاژ

بتن ریزی در هوای گرم

بتن ریزی در هوای گرم به هر دوره ای از درجه حرارت بالا گفته می شود که در طی آن اقدامات احتیاطی ویژه ای باید انجام شود تا از جابجایی، جاگذاری و حمل و نقل مناسب بتن اطمینان حاصل شود.

بتن ریزی در هوای گرم:

دمای بالای محیط، دمای بالای بتن، رطوبت نسبی کم و سرعت باد زیاد، همگی می‌توانند با تسریع سرعت از دست دادن رطوبت و هیدراتاسیون سیمان، به کاهش کیفیت بتن تازه مخلوط شده یا سخت شده کمک کنند، که می‌تواند منجر به پیامدهای مضر شود. این پدیده به عنوان بتن ریزی در هوای گرم شناخته می شود و برای حصول اطمینان از جابجایی، جاگذاری و حمل صحیح بتن، اقدامات احتیاطی خاصی را می طلبد. علی‌رغم چالش‌هایی که رطوبت و باد ایجاد می‌کنند، برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات مناسب می‌تواند منجر به بتن با کیفیت بالا و زمان عمل‌آوری سریع‌تر و در نتیجه افزایش حاشیه شود.

بتن ریزی در هوای گرم را به عنوان هر ترکیبی از عوامل زیر تعریف می کند که کیفیت بتن تازه مخلوط شده یا سخت شده را با افزایش سرعت از دست دادن رطوبت و هیدراتاسیون سیمان یا با داشتن سایر اثرات منفی به خطر می اندازد. این شرایط به شرح زیر است:

دمای بیرونی بالا

دمای بالای بتن

رطوبت نسبی کم

سرعت باد

تابش خورشید

تولید و تحویل:

دمای سنگدانه ها، آب و سیمان باید تا حد امکان پایین نگه داشته شود تا دمای بتن در زمان قرارگیری کمتر از 40 درجه سانتیگراد باشد. درست قبل از ریختن بتن، آرماتور، قالب و زیرسازی باید با آب سرد پاشیده شود. هر آرماتوری که از بتن بیرون زده است باید به هر شکل عملی پوشیده یا خنک نگه داشته شود. برای اتمام بتن ریزی با همان سرعتی که در شرایط عادی در شرایط بتن ریزی هوای گرم انجام می شود، به سنگ تراشی های اضافی نیاز است.

بتن در لایه های نسبتاً نازک گذاشته می شود تا تاخیر زمانی بین بالابرهای متوالی کاهش یابد. باید تاکید کرد که روکش آنقدر نازک نباشد که زود خشک شود. برای به حداقل رساندن اتلاف رطوبت از بتن پس از اتمام، باید به طور موثر پوشش داده شود.

ترجیحاً برای مقابله با شرایط بتن ریزی در هوای گرم، روی بتن را با کیسه گانی مرطوب یا پارچه هسین بپوشانید. باید مراقب باشید که کیسه تفنگی کاملاً فشرده شود تا آب به داخل بتن تازه نریزد.

اقدامات احتیاطی برای بتن ریزی در هوای گرم:

احتمالاً هر پیمانکار باتجربه بتن می داند که چرا رعایت هر یک از اقدامات احتیاطی که در زیر آمده است منطقی است. در مجموع، آنها یک چک لیست صرفه جویی در زمان و کار را برای سرپرستان و شاید راهنمایی برای افرادی که هنوز با شرایط آب و هوای گرم در این کشور آشنا نیستند ارائه می دهند:

اولین و بسیار ضروری گام در حفظ آب در بتن مخلوط (همانطور که توسط تولید کننده تحویل داده می شود) این است که قبل از قرار دادن بتن، لایه زیرین، تقویت کننده فولاد و قالب های چوبی را به طور کامل مرطوب کنید.

از تاخیر در قرار دادن بتن خودداری کنید. نیروی کار و تجهیزات کافی برای انجام سریع قرار دادن در دست داشته باشید.

سفارش یا سعی نکنید بتن آماده را بیشتر از آنچه که منطقاً انتظار دارید تکمیل و پوشش دهید قرار دهید.

در اسرع وقت بتن را از کامیون تخلیه کنید. افزایش بیش از حد دما ممکن است به دلیل هم زدن طولانی مدت در محل کار باشد.

در هنگام ریزش در هوای بسیار گرم، سعی کنید بتن را از نور مستقیم خورشید محافظت کنید.

از پوشش‌های مرطوب تا تکمیل نهایی استفاده کنید یا با یک ترکیب پخت آلافاتیک اسپری کنید.

اگر به روکش صاف نیاز دارید، فقط قسمت کوچکی را بلافاصله جلوتر از فینیشرها باز کنید. پس از اتمام نهایی یکباره دوباره بپوشانید.

پوشش ها را مرطوب نگه دارید.

“چشم آب و هوا” را باز نگه دارید. نسیم ملایم در یک روز گرم و خشک را نمی توان نادیده گرفت. نرخ تبخیر رطوبت از بتن تازه قرار داده شده زمانی که سرعت باد از صفر به تنها 15 کیلومتر در ساعت در یک روز گرم افزایش یابد تا چهار برابر افزایش می یابد.

با استفاده از روشی که تضمین می کند تلفات رطوبت به حداقل می رسد و از بتن در برابر درجه حرارت شدید محافظت می کند، عمل آوری را در اسرع وقت شروع کنید.

سطح زیرین باید مرطوب باشد، اما گل آلود نباشد. از قبل اشباع کنید سپس دوباره درست قبل از قرار دادن بتن بپاشید.

تخلیه بتن از کامیون های منتظر در اسرع وقت. تکامل حرارت ناشی از هیدراتاسیون سیمان و هم زدن مداوم منجر به افزایش دما در بتن می شود که می تواند باعث از دست دادن سریع کارایی بتن شود.

یکی از جذاب ترین مقالات در حوزه بتن چاپ سه بعدی ساختمانی است که حتما مطالعه کنید

چاپ سه بعدی ساختمانی
چاپ سه بعدی ساختمانی

تکنیک های درمان:

عمل آوری محافظت از بتن تازه در برابر تبخیر و دمای شدید است که ممکن است بر هیدراتاسیون سیمان تأثیر منفی بگذارد. اگر بتن قرار است مقاومت و دوام بالقوه ای به دست آورد باید دارای موارد زیر باشد:

آب کافی برای هیدراتاسیون سیمان ودمایی که برای حفظ این واکنش شیمیایی با سرعتی سریع و پیوسته مناسب است.

برای اطمینان از وجود این شرایط، بتن باید از تأثیرات مضر باد، خورشید و آب و هوای متغیر محافظت شود. از آنجایی که دمای 23 درجه سانتیگراد به عنوان دمای ایده آل برای هیدراتاسیون در نظر گرفته می شود، حفظ دمای بتن در این مقدار یا حدوداً در حین عمل آوری مطلوب است.

نکته : درصورت بتن ریزی در هوای سرد حتما از ضدیخ بتن استفاده شود.اگر نمیدانید ضدیخ بتن چیست کلیک نماتیید.

تکنیک های عمل آوری بتن به دو گروه تقسیم می شوند:

آنهایی که برای جلوگیری از اتلاف آب طراحی شده اند، مانند استفاده از غشاهای غیر قابل نفوذ. و

آنهایی که رطوبت را در مراحل اولیه فرآیند هیدراتاسیون تامین می کنند، مانند آبگیری یا استفاده از ماسه مرطوب یا هسین.

انتخاب روش پخت به طور کلی یک موضوع اقتصادی است، اما نکته دیگر این است که روش مورد استفاده باید کمترین تداخل را برای سایر عملیات در سایت ایجاد کند.

اثرات بتن ریزی در هوای گرم:

در زیر برخی از اثرات بتن ریزی در هوای گرم آورده شده است:

تقاضای آب بالا:

هوای گرم باعث از دست دادن رطوبت می شود که کارایی بتن تازه را کاهش می دهد. این منجر به افزایش تقاضای آب برای حفظ کارایی مورد نیاز می شود.

از دست دادن سریع کارایی:

در هوای گرم، سرعت هیدراتاسیون و از دست دادن رطوبت سریع است و در نتیجه کارایی بتن از بین می رود.

کاهش زمان گیرش بتن:

به دلیل واکنش سریع هیدراتاسیون، زمان گیرش اولیه بتن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که زمان در دسترس برای حمل و نقل، جاگذاری و تکمیل بتن را کاهش می دهد.

مقاومت بتن:

سرعت واکنش هیدراتاسیون با افزایش دما افزایش می یابد و در نتیجه مقاومت اولیه بتن بیشتر می شود اما مقاومت طولانی مدت بتن کاهش می یابد. این در نتیجه از دست دادن رطوبت و کاهش کارایی رخ می دهد که بر تراکم تأثیر می گذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه بتن حتما لینکدین شرکت بتن شیمی را فالو نمایید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا