رپورتاژ

مناقصات لبنیات و فرآورده های لبنی ، پروتئین ، گوشت قرمز و سفید

ناقصات لبنیات و فرآورده های لبنی ، پروتئین ، گوشت قرمز و سفید

لبنیات و فرآورده های لبنی چیست :

برای توصیف هر محصولی استفاده می‌شود که از شیر پستاندارانی مانند گاو، گوسفند، بز و یا بوفالو تهیه شود یا خیلی ساده، حاوی مقادیری از آن باشد. از جمله مواد کاملا لبنی می‌توان به خوراکی‌هایی مانند شیر عادی و شیر عاری از لاکتوز،ماست ، انواع پنیر ،کفیر اشاره کرد. از سوی دیگر هم موادی مانند :دسر بستنی ،کره ، روغن حیوانی ،خامه ، خامه ترش  و کازئین را داریم که مقادیری از شیر را شامل می‌شوند.

همانطور که خودتان هم می‌توانید حدس بزنید، محصولات لبنی با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی به دست می‌آیند و به کمک این روش‌ها می‌توان کیفیت محصول نهایی را بالاتر برد. برای مثال شیر مایع را می‌توان به صورت سرشیر‌گیری شده، تبخیر شده و یا پودر شده استفاده کرد. در چنین حالت‌هایی، چربی و آب به صورت نسبی یا کامل از شیر حذف می‌شوند.

انوع لبنیات :

  • شیر :  شیر گاو از ۹۰ درصد آب تشکیل شده‌ است، اما در عین حال انواع چربی  پروتئین‌ها و مواد معدنی را در خود جای می‌دهد. درست مانند انسان و دیگر پستانداران، گاوها بعد از زایمان شروع به شیردهی می‌کنند. تولید شیر گاو بر چرخه سالانه بارداری حیوانات متکی است و معمولا ظرف چند ساعت یا چند روز، گوسالهها را از مادرشان جدا می‌کنند.
  • خامه : برای تهیه خامه لازم است لایه چربی موجود روی شیر را پیش از هموژنیزه کردن برداریم. هموژنیزه کردن به معنای فرایندی است که از محتوای چربی شیر کم می‌کند و باعث می‌شود رنگ و بافتی یکپارچه‌تر به خود بگیرد. هنگام تهیه خامه سنگین هم باید از شیری استفاده شود که حداقل ۳۶ درصد چربی داشته و فرایندهای پاستوریزه‌ و فوق پاستوریزه کردن را پشت سر گذاشته باشد.
  • کره : کره‌ گیری به معنای تکان دادن شیر یا خامه با سرعتی است که منجر به تغییر بافت آن‌ها شده و محصولی آکنده از چربی شیر به وجود می‌آورد. کره معمولا از ۸۰ درصد چربی تشکیل شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده هم آب، پروتئین و برخی دیگر از اجزای شیر هستند.
  • پنیر: شیر، نمک، باکتری و آنزیمی به نام «مایه پنیر» (Rennet)، مواد پایه انواع پنیر به حساب می‌آیند. مایه پنیر از داخل شکمبه گوسالهها، برهها و بزهای جوان بیرون کشیده می‌شود.
  • ماست : ماست هم درست مانند پنیر از طریق تخمیر شیر به دست می‌آید، اما با این فرق که باید از باکتری‌های خاصی هم کمک گرفت. ماست معمولا حاوی مواد شیرین‌کننده و غلیظ‌کننده است و در طعمهای مختلفی به دست ما می‌رسد.
  • محصولات تخمیر شده : تخمیر لبنیات به معنای فرایندی است که در آن از باکتری‌ها برای شکستن شکر (لاکتوز) موجود در شیر و تولید اسید لاکتیک استفاده می‌شود. از جمله محصولاتی که این فرایند را پشت سر می‌گذارند می‌شود به پنیر، خامه ترش، پنیر کاتیج، ماست و کفیر اشاره کرد .
  • کاستارد : کاستارد که از ترکیب تخم مرغ با شیر یا خامه به دست می‌آید، محصولی ژلاتینی است که معمولا به عنوان تاپینگ یا فیلینگ دسرها استفاده می‌شود. کاستارد شباهت زیادی به پودینگ دارد، اما سفت‌تر است. ضمنا در پودینگ به جای تخممرغ، از نشاسته ذرت و دیگر غلیظ‌کنندهها بهره می‌گیرند.
  • کازئین : کازئین مهم‌ترین پروتئین موجود در شیر است که حاوی مقداری فسفر بوده و باعث می‌شود شیر به رنگ سفید درآید. این ماده بخش اعظمی از مواد مغذی موجود در شیر گاو را تامین می‌کند و شامل مقادیر قابل‌توجهی از کلسیم و آمینو اسیدهای ضروری می‌شود. ناگفته نماند که کازئین در تولید محصولات غیر خوراکی مانند چسب، رنگ و پلاستیک هم کاربرد دارد.
  • بستنی : بستنی احتمالا محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین محصول لبنی فریزری باشد که با فریز کردن شیر، خامه، شیرین‌کننده و چند ماده دیگر تهیه می‌شود. بازار جهان بستنی در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۷۰ میلیارد دلار ارزش داشت.

پروتئین :

از جمله مهم‌ترین اجزای بدن است که نقش‌های بسیار حیاتی و مهمی در بدن دارد. این مواد از توالی زنجیرههای آمینو اسیدی تشکیل شده‌اند که براساس نوع پروتئین، تعداد این آمینواسیدها می‌تواند تا چند هزار نیز برسد. پروتئین‌ها طبق نوع و محل حضورشان عملکرد متفاوتی دارند، از جمله این وظایف می‌توان به فعالیت آنزیمی به منظور کاتالیز فرایند، شناسایی میکروب‌ها و سلولهای سرطانی، انتقال موادی مانند گازهای تنفسی و سیگنال‌دهی اشاره کرد این ماده جز مولکول های زیستی محسوب می‌شود.

ساختار پروتئین چیست :

ساختار پروتئین یا ساختمان پروتئین به ساختاری گفته می‌شود که پروتئین به خود می‌گیرد. پروتئین دارای چهار نوع ساختار می‌باشد.

  • ساختار اول :  به توالی پروتئین که به صورت رشته‌ای از اسید آمینه  می‌باشد گفته می‌شود. پروتئین‌ها پلی مرهایی خطی از  اسید آمینه هستند که با پیوند پیتیدی بهم متصل شده‌اند.
  • ساختار دوم : به نظمهای موضعی گفته می‌شود که پروتئین در حین تا شدگی به خود می‌گیرد.
  • ساختار سوم :  حالت سه‌بعدی که پروتئین بعد از پیچش به خود می‌گیرد گفته می‌شود.
  • ساختار چهارم : حالت قرارگیری چند پروتئین در فضا کنار یکدیگر. بیشتر پروتئین‌ها از پیوند زنجیرهای پلی پپتیدی مشابه یا متفاوت ساخته شده‌اند، اتصال بین زنجیرها توسط پیوندهای ضعیف تری برقرار می‌گردد. این ساختار ترتیب قرارگرفتن زیر واحدهای یک پروتئین را شرح می‌دهد و نقش مهمی در توضیح چگونگی شرکت پروتئین در واکنش هایی دارد .

انواع پروتئین :

بزرگ‌ترین دسته پروتئین‌ها پروتئین‌های ساختاری هستند. این انواع پروتئین به عنوان اجزای ضروری برای ساخت بدن شما عمل می‌کنند. کراتین و کلاژن رایج‌ترین پروتئین‌های ساختاری هستند. اینها پروتئین‌های قوی و فیبری هستند. کراتین ساختار پوست، ناخن، مو و دندان شما را تشکیل می‌دهد. در حالی که کلاژن به عنوان یک ساختار پیوندی برای تاندون‌ها، استخوان‌ها، ماهیچهها، غضروف و پوست شما به‌ویژه عمل می‌کند.

  • آنتی بادی ها
  • آنزیم ها
  • پروتئین های انقباضی
  • پروتئین های هورمونی
  • پروتئین های ساختاری
  • ایمونوگلوبولین ها
  • پروتئین گیرنده
  • پروتئین های ذخیره سازی

ارزش غذایی پروتئین چقدر است :

محصولات حیوانی (مانند: مرغ، گوشت گاو یا ماهی و محصولات لبنی) دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند و به عنوان پروتئین “کامل” (یا پروتئین ایده‌آل یا با کیفیت بالا) شناخته می‌شوند.محصولات سویا، کینوا و دانههای سبز برگی به نام آمارانت (مصرف در آسیا و مدیترانه) نیز دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند.پروتئین‌های گیاهی (لوبیا، عدس، آجیل و غلات کامل) معمولاً فاقد حداقل یکی از اسیدهای آمینه ضروری هستند و پروتئین‌های «ناقص» در نظر گرفته می‌شوند.

گوشت قرمز :

)گوشت( عمدتا بافت ماهیچه‌ای یک حیوان است. اکثر ماهیچههای حیوانات از تقریبا ۷۵٪ آب، ۲۰٪ پروتئین، ۵٪ چربی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها تشکیل شده‌اند. این ماده غذایی، طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند‌ و منبع غنی از ویتامین B نسبت به سایر انواع غذاها است. همچنین ماهیچهها از دستههای سلولی به نام )فیبر( ساخته شده‌اند.

گوشت سفید :

هر گوشتی که قبل و بعد از پخت، رنگ روشن مایل به سفید دارد، «گوشت سفید» نامیده می‌شود. گوشت‌های سفید بافتشان لطیف‌تر است و به همین خاطر، زودتر هم پخته می‌شوند.

تفاوت گوشت قرمز و سفید :

گوشت سفید منبع خالص‌تری برای پروتئین است و حاوی چربی کمتری است. به طور کلی گوشت قرمز حاوی چربی اشباع بیشتری نسبت به گوشت سفید مرغ و ماهی و پروتئین‌های گیاهی مثل حبوبات و سویا است.

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا