رپورتاژ

کاربرد سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت یک سنگ آتشفشانی است که از خنک شدن و بلوری شدن ماگما تشکیل می‌شود. این سنگ بسیار سخت و بادوام است و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها یافت می‌شود. گرانیت به دلیل دوام و زیبایی آن، یکی از محبوب ترین سنگ‌های ساختمانی در جهان است. سنگ گرانیت علاوه بر استفاده در ساخت‌وساز در سایر موارد دیگری نیز استفاده می‌شود. از جمله در صنایع و لوازم آشپزخانه. در اینجا با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد انواع کاربرد سنگ گرانیت به شما دهیم.

کاربرد سنگ گرانیت در ساخت‌وساز

سنگ گرانیت بسیار مقاوم و زیباست و دارای انواع رنگ‌های متفاوتی است. تقریبا خرید سنگ گرانیت با هر رنگی امکان‌پذیر است. در ادامه انواع کاربردهای سنگ گرانیت را برای شما بیان می‌کنیم گرانیت به طور گسترده ای در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود، از جمله:

  • ستون: گرانیت به دلیل مقاومت در برابر فشار و سایش، یک انتخاب محبوب برای پایهها و ستون‌هاست. البته این کاربرد برای زمانهای قدیم کاربرد داشت الان با روی کار آمدن بتن و آهن کاربرد خود را از دست داد. با وجود اینکه بسیار مقاوم هستند ولی بسیار سنگین هستند به همین دلیل جای خود را به مصالح سبک و به روز داد.
  • سنگ‌فرش: گرانیت یک انتخاب محبوب برای سنگفرش است زیرا بادوام، زیبا و قابل نگهداری است. اگر به دنبال یک مصالح با دوام برای سنگ فرش هستید گرانیت بهترین گزینه است. سنگ گرانیت یکی از مستحکم‌ترین سنگ‌های ساختمانی است به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارد و بدون هیچ نگرانی می‌توان از آن در جاهای پر رفت و آمد استفاده کرد.

  • نمای ساختمان: گرانیت یک انتخاب محبوب برای نماها است زیرا بادوام، زیبا و قابل نگهداری است. سنگ گرانیت دارای زیبایی بی‌نظیری است که از آن می‌توان برای نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. ولی همانطور که در بالا بیان شد با وجود اینکه سنگ گرانیت بسیار مستحکم و قوی است ولی سنگ سنگین است و وزن کل سازه را زیاد می‌کند به همین دلیل بهتر است که از این سنگ در نما استفاده نشود.

عیب دیگر سنگ گرانیت این است که جذب آب پایینی دارد و ملات ساختمان آن خوب جذب نمی‌شود. برای ساختمان‌های با طبقات پایین می‌توان به صورت ترکیبی با سایر سنگ‌ها برای نما استفاده کرد. در صورتی که بخواهید از سنگ گرانیت برای نما استفاده کنید حتما به روش اسکوپ سنگ را بر روی دیوار نصب کنید

  • دیوارها: گرانیت به دلیل مقاومت و دوام آن، یک انتخاب محبوب برای دیوارها است. برای دیوارهای داخلی ساختمان و خارجی می‌توان از سنگ گرانیت استفاده کرد ولی برای نمای ساختمان استفاده از گرانیت توصیه نمی‌شود چون وزن بالایی دارد.
  • سنگ پله: سنگ گرانیت بسیار مستحکم است و مقاومت بالایی در مقابل سایش و فشار دارد به همیت دلیل در استفاده از پله و زیر پله کاربرد دارد. برای استفاده از سنگ گرانیت در پله و زیر پله معمولا ضخامت سنگ را بیشتر در نظر می‌گیرند.
  •  سنگ گرانیت برای کابینت: یکی از بهترین گزینه برای استفاده برای کابینت آشپزخانه استفاده از سنگ گرانیت است. این سنگ با توجه به ویژگی‌هایی که دارد یک گزینه بسیار عالی است. مقاوم در برابر رطوبت، مقاومت در برابر خراش و سایش، مقاوم در برابر حرارت و … باعث شده که سنگ گرانیت یک گزینه بسیار مناسب برای سنگ کابینت باشد. معمولا برای استفاده در سنگ کابینت بهتر است که این سنگ با ضخامت سه سانت تولید شود.
  • سنگ قبر: در کشور ما برای یادبود افراد متوفی بر روی قبر آنها سنگ طبیعی قرار می‌دهند. با توجه به اینکه قبر در فضای آزاد باد و بارون قرار دارد باید در مقابل شرایط جوی مقاوم باشد به همین دلیل یکی از گزینهها سنگ قبر گرانیتی است. سنگ گرانیت مورد استفاده در سنگ قبر معمولا با استفاده از حکاکی جملاتی بر روی آن می‌نویسند.
  • مجسمههای سنگی: سنگ گرانیت بسیار مستحکم است ولی با استفاده ابزارهای خاصی می‌توان آن را تراش دارد و از آن مجسمه ساخت
  • سنگ روشویی و سینک: یکی دیگر از کاربردهای سنگ گرانیت استفاده از ان به عنوان روشویی و سینک است. برای این کار بهتر است که از سنگ گرانیت با جذب آب بسیار پایین و مقاومت سایشی بالا استفاده کنید.

ظروف گرانیتی

امروزه در ظروف آشپزخانه از سنگ گرانیت استفاده می‌شود. در این نوع ظروف یک لایه‌ی نازک گرانیتی بر روی ظرف قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که غذا به آن نچسبد. این ظروف نسبت به ظروف سرامیکی و تفلون ماندگاری بیشتری دارند به همین دلیل استفاده از آنها طرفدار پیدا کرده است. تفلون یک ماده شیمیایی سرطان زاست در حالی که گرانیت یک ماده طبیعی است و استفاده از آن مانعی ندارد. در ضمن سنگ گرانیت برای طبیعت ضرری ندارد. ظروف گرانیت باعث منتقل کردن یکنواخت حرارت در ظرف می‌شوند. برای افزایش عمر ظروف گرانیت بهتر است که از آن مراقبت و نگهداری شود.

مزایای سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت یک سنگ بسیار مقاوم و بادوام است و در طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله ساخت و ساز، مجسمه‌سازی و سنگ‌تراشی استفاده می‌شود. گرانیت همچنین به عنوان یک سنگ تزئینی محبوب است و در آشپزخانهها، حمامها و سایر فضاهای داخلی استفاده می‌شود.

در اینجا برخی از مزایای استفاده از سنگ گرانیت آورده شده است:

  • مقاوم و بادوام: گرانیت یک سنگ بسیار سخت و بادوام است که می‌تواند در برابر شرایط سخت آب و هوایی و سایش مقاومت کند.
  • زیبا: گرانیت در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها یافت می‌شود و می‌تواند ظاهری زیبا و چشمگیر به هر ساختمانی ببخشد.
  • قابل نگهداری: گرانیت سنگی نسبتاً آسان برای نگهداری است و نیازی به مراقبت زیادی ندارد.
  • تنوع: گرانیت در طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوها موجود است.
  • مقاوم در برابر حرارت: گرانیت می تواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند.
  • آنتی باکتریال: گرانیت حاوی مواد معدنی آنتی باکتریال است که می تواند به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک کند.
  • غیرقابل اشتعال: گرانیت غیرقابل اشتعال است و می تواند به عنوان یک مانع در برابر آتش استفاده شود.

جمع‌بندی

در اینجا ما کاربرد و مزایای سنگ گرانیت را بیان کردیم. ولی در کل بیشترین کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان‌سازی است که معمولا برای سنگ کابینت، پوشش دیوارها، سنگ‌فرش، سنگ کابینت، پله و … است. به دلیل ویژگی خاص خود برای یادبود اموات به عنوان سنگ قبر نیز استفاده می‌شود. قیمت سنگ گرانیت بسیار متغیر است و براساس درجه و کیفیت تغییر می‌کند. سنگ گرانیت دارای رنگ‌های متفاوتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سنگ و دریافت مشاوره رایگان حتما به سایت همراه سنگ مراجعه کنید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا